හෙලේ මනාලි ගැන

ලක් ඉතිහාසය අතිශය ගැඹුරු වුත් පරම සත්‍ය සැඟවුනාවූත් මහා සාගරයක් වැනිය. එහි කිමිදෙන්නෝ එහිම ඇලී ගැලී වෙසෙත්. ඉපැරණි හෙළ සභ්‍යත්වය බිහිකරනට පරම සත්‍ය වූ බුදුදහමත්  ඒ හා බැඳුණු සිරිත් විරිත් සංස්කෘතික අංග ලක්‍ෂණ දිවිපැවතුම් ඉවහල් වූ ආකාරය අධ්‍යනයේදී අද අප කෙතරම් වල්මත්ව ඇත්දැයි හැගේ. තවමත් නොනැසී පවතින ඒ අතීතයේ සිට පැවතියාවු අපේකම ජනකලාවෙහි පිහිටෙන් තවමත් අපේ හරිත තුලට රිංගා සුසුම් ඇද ගනියි. අපේ නිවැරදි ඉතිහාසය නම් වූ ප්‍රඥාව ජනකලාව නම් ආනන්දය තුල නොනැසී පවතින අපේකම භාවිතා කරමින් අපෙන් පසු පරපුරට ලබාදිමට ලයනල් රංවල ජනගී කණ්ඩායම දැරෑ වෑයමක් ලෙස හෙළේ මනාලී හැදින්විය හැක.

අතීත හෙළ තරුණියකගේ සැබෑ ස්වරූපය හෙළේ මනාලී ගීතයෙන් ඉදිරිපත් කෙරෙයි. පාන්දර ඇවිත් යන්නෙන් ඇය උදෑසනම අවදිවන බවද නූපුර සලා රඟන්නී කීමෙන් ඇය නර්තනයේ දක්‍ෂ බවද කෝල්මුර ගයා යන්නෙන් ඇය අතීත හෙළ විරුවන් ස්මරණය කිරිම කරනු ලබන අතරම ගායනයේ දක්‍ෂ බවද කියා පානු ලබයි. ඩමරුව තුටින වයන්නී යන්නෙන් ඇය වාදනයෙහි දක්‍ෂ බව පැවසෙයි. හෙළේ මනාලි යනු මුලු ලක් බිමටම ඇය සුන්දර කතකි. ඇය අපේ යක් ගොත්‍රික තරුණියයි.

ගීතයේ පළමු අන්තරාවෙහි ඇයගේ පෙළපතේ පිරිස් සිටින්නාවු රාවන යුගයේදී ප්‍රබල අවි ආයුධ නිෂ්පාදනිගාරයක් වූ කිණිහිරියාගල ගැන පැවසෙයි. එහි විශේෂත්වය දුරස්ථව බලා හිදින විට වරෙක‍ට පෙනීමත් වරෙකට මිහිදුමින් වැසීයාමත්ය. යකුන්ගේ යකඩ නිපදවීමේ ශාස්ත්‍රය රිදියට පුස්කර යකඩෙට බොරදිය වේ. ඇයගේ පරපුරෙහි අභිමානය එය විය.
දෙවන අන්තරාවේ ආරම්භයේ සිහගිරියේ මානෙල් මල් දරා සිටින ඇගේ රුව ගැන කියවෙයි. ඇය කලු පැහැයෙන් ඇඳ ඇති ආකාරය නිසා කෝප නොවන ලෙසින් ඉල්ලා සිටියත් සැබැවින්ම රාමායනය අනුව යක් කුල කතුන් රන්වන් පැහැති වේ. ඇය තම පෙළපත විසින් ලක්බිම රුකගෙන ආ සභ්‍යත්වය තවදුරටත් පවත්වාගෙන යෑමේ අරමුණින් යුද වදින්නට හෝ ඕනෑම දෙයකට සුදානම්ය. මන්ද හෙළ සභ්‍යත්වයේ ගිහි පාර්ශයේ මුර දේවතාවුන් වන්නේ ගෙදර බුදුන් බැවිනි. මවක් ලෙසින් තම පරපුර යහමගට ගැනීමට ඇය අඳුන් සොයමින් රිටිගල සරන්නේත් ආයුධ සොයම්න් කිණිහිරිගල යන්නේත් නැවතත් ඒ හැදියාව ලක තුල ස්ථාපිත කරන්නටය. එසේ වු උදාර කුල කතුන් සම කල හැක්කේ රවුළන්ගේ බිසවට පමණි. ඇය අප සනසන්ට ලංකා දැහැන පවා ගයන්නිය.

ඥානේන්ද්‍ර ධම්මික හෙට්ටිආරච්චි මයා විසින් සංස්කෘතියමය යුධ  ප්‍රකාශණය (යුද්දෙටත් ඇවිත් සමරැ කලඹ) සදහා ලියූ ලිපියයි

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: