මාඋස්සා

ලගකදී සිට මා ගිය සියලු චාරිකා එක පිට එක අසතුටුදායක වුනේ මන්දැයි මා නොදනී. එය පටන් ගත්තේ සප්ත කන්‍යා නැගීම කෙල වීමෙන් පසුව යැයි මට සිතේ. ගැමියන්ගේ පොර ටෝක්, කන්දේ බෑවුම ඉතා වැඩි වීම, දිඹුල් ගාලක් මැද්දෙන් යාමට සිදු විම නිසා ඒ ගමන ප්‍රසන්න එකක් වුනේ නැත. පොර මෙන් එකෙක්ට සෙරප්පු 2කත් දන් දී මීටර් 200ක් 300ක් පළල දුඹුල් ගස් යායක් පහු කල මට කටු ඇනී ජීවිතයම අපායක් විය. ඒ මදිවට ගමේ පාලමක් ගාව කඳවුරු කර ගැමියන්ට බයිස්කෝප් පෙන්නීම නිසා ඒ පැත්තේ දැන් පස් පෑගීමට ලැජ්ජය. බෑන සමනල යාමට ගොස් වුනු අකරතැබ්බය මන් කලින් කිව් නිසා නැවත කියන්න නොයමි. ඒ බාර ඔප්පු කරන්ට වාරයේ සිරීපාදය නැග්ගත් එදා අවු 20කට පසු නුවර එළියේ අවම උශ්නත්වය වාර්තා කලේය. නකල්ස් නැගීම සාර්ථක වුවත් අධික වැස්ස, වතුර නැතිව දුක් විදීම, අම්බානෙකට කූඩැල්ලන් කෑම, පාර වැරදී දුර ගමකට ගොස් විකාර වීම නිසා එයත් මට දුකක් පමනි.

හරි. මාතෘකාව ගස් ගැනය. මට එපා වුන මුල්ම ගස තේක්කය. ලන්සින් විසින් ගෙනාවයි සැලකෙන (මතක විදිහට) කොහොමත් ලංකාවට ගැලපෙන්නක් නොවේ. සමගාම් විසින් ධන උල්පත් ලෙස පෙන්වා දුන්නත් ලංකාව මුඩු බිම් කිරීමට තේක්ක සපයන දායකත්වය සැලකිය යුතු තරම් විශාලය. ඊලගට එපා කරන්නේ පයිනස් හා සර්පන්ටයින්ය. කඳුකරට ලස්සන චිත්‍රයක් ලබා දුන්නද මුලු කඳුකරයම නිසරු කරමින් ඒවා ආක්‍රමනය කරයි. සුද්දොන්ගේ තේ ගස් පවා මට මවන්නේ ලස්සන චිත්‍රයක් නොවේ. නමුනුකුල තේ වතු නිසා වින්ද දුක් තාමත් මතකය. දැරණියගල ඇලි හත බැස එන ගමන් පරිසර ඇමති වුනොත් මුලු කඳුකරයේම පයිනස් ගස්, සර්පන්ටයින් ගස්, තේ ගස් ගලවා කොස්, ජම්බු පැල කර ඒවායේ පලදාව අපිව මහ වැස්සේ දැරණියගලට ගෙනත් දාපු ලොරියට දෙන බවට කිය කියා ආපු බව මතකය.

නමුත් ඒවා සීතල හතුරන්ය. ඒවායින් අපිට කරදරයක් වෙන බව දැනගන්නකොට වෙන්න තියන දේවල් වෙලා අහවරය. අපිට දැනෙන්න කෙල කරන්නේ ලංකාවේ ගස්මය. දිඹුල් පඳුරු නිසා වින්ද වදය මන් පැවසුවෙමි. නුවරඑළිය පීඩෘ කඳවුරට යද්දි අදුනගත්තේ මේ ගස වල් ස්ටෝබෙරි ලෙසය. මල්බෙරි තරම් රසවත් ගෙඩි එන ගසක් වන මෙය වල් ස්ටෝබෙරි ලෙස හැදින්වේ. වල් යන වචනය යෙදෙන්ටත් හොද හොද කතා ඇත. හරි හරි. ඒකත් මාතෘව නොවේ. මාතෘකාව මාඋස්සය.

පටන් ගන්නේ අවසාන චාරිකාව වූ නකල්ස්ය. උදේ පාන්දරින් කොළඹින් පිටත් වී හුන්නස්ගිරියට කොහොම හරි ගියා කියමුකො. එතන සිට මීමුරේ පැත්තට යන්න බස් හෝ වෑන් කට්ටක් සෙට් නොවිනි. වෙන එව්න්ගේ පස්සෙන් ගිය මන් යන පැත්තක් වත් නොදැන සිටියෙමි. අවසානයේ රු600කට 5 දෙනක් බඩු බෑග් සමග ත්‍රීවල් එකකින් අරන් යන්න ඉදිරිපත් වුනි. මට මතක විදිහට අපි යන්නේ ලූල්වත්ත මන්සංදියටයි. එයට යන කැඩුනු තාර පාර වැටී ඇත්තේ දුම්බර රක්ෂිතය මැද්දෙනි. පාර දෙපැත්තේ සූරියකාන්ත, ගඳපාන, බිනර, බෝවිටියා වැනි මන් දන්නා මල් මෙන්ම මන් නොදන්නා වෛවාරන මල් ගනනවාක් පිපී තිබුනේ ලංකාවේ ලස්සන කියා පෑමටය. සැබවින්ම මා ගිය අනෙක් වනාන්තර සමග සසදන කල දුම්බර ලස්සනය.

ලූල්වත්තෙන් බැස්ස අපිට යා හැකි කෙටි මාර්ගයක් පෙන්නුවේය. තාර පාරේ යන එක දුර වැඩි නිසාත් කැලයට ගොස් ඉක්මනින් ඇදුම් මාරු කරගත හැකි නිසාත් අපි කිසි කතාවක් නැතුව කෙට් මාර්ගය දිගේ උඩට නැග්ගෙමු. ඇඳුම් මාරු කරගත් කල්හි වැසි වැටුනෝය. ටික වෙලාවකින් පාර වැරදි බට අපිට තේරුනේ පාර ඉදිරියත් නැති නිසාවෙනි. සුපුරුදු පරිදි සුදුසු දිගාංශටය පල්ලම් බැසීමට පටන් ගත්තෙමු.

බර බෑග් උස්සන් ආපු කට්ටිය පස්සෙන් ආ නිසා තැනක අපි මදක් නතර වී බලාසිටියෙමු. එක පාරටම කඩියෙක් හැපුවා මෙන් දැවිල්ලක් ඇති වුන අතර පිසදා බැලුවද මඩ නිසා කිසිම දෙයක් සොයා ගැනීමට නොහැකි විය. අනිත් එවුන්ටත් මේ මාර්ගයේ සතුන් වර්ගයක් සිටී කියා වෙන පැත්තකින් එන්න කී අපි වහා පල්ලම් බැස්සෙමු. එන්න එන්නම වේදනවා වැඩි විය. කෙතරම් වැඩි වුනාද කිවහොත් අපි බැස්සේ මොලෝ සිහියක් ඇතුව නෙමේ. පදුරු ගාල් කඩාගෙන දිරච්ච අතු උඩින් පැන ඒවා තරහින් කඩා, වැටී වැටී ඉක්මනින් තාර පාරට ගියෙමු. පාර දිගේ ගලාඑන වතුරෙන් සේදුවත් වේදනවා කිසිත් අඩු නොවිය. එකෙක් කිව්වේ අපි ආවේ කහඹිලියා ගාලක් මැද්දෙන් කියාය. කහඹිලියා කහනවා කියා අසා තිබුනද මෙසේ වේදනා දෙනවා කියා අසා තිබුනේ නැත. යෝජනාව වූයේ පාරේ උඩට ගොස් වතුර පාරකින් නා ගැනීමය. බූව ඔඩු දිව්වොත් වැඩේ බරපතල වන බැවිනි.

පාලමක් යටන් යන ඇල පාරක් දැක මන් වහා බෑග් එක විසි කර කමිසය විසික් කර අත හේදුවේමි. දැවිල්ල ගතිය වැඩි වුනේ ඇසට කදුලු එක් කරමිනි. හෝදන්න හෝදන්න දැවිල්ලෙ වැඩි වීමක් මිස අඩු වීමක් නොවීය. ඊ ලග යෝජනාව වූයේ භූමිතෙල්ය. තෙල් බෝතලය පල්ලෙහාට ගෙන්න ගත් මන් තෙල් ටිකක් මූඩියට ගෙන අතට හලා ගත්තෙමි. එය අතේ ගා ගත් විට දැවිල්ල මදක් අඩු විය. පිහියකින් සීරීමට යෝජනා විය. උඩට ගිය මන් පිස්සෙක් මෙන් පිහියක් හොයා ගෙන තෙල් ගෑ අත පිහියෙන් සීරුවෙමි. අත කපා දැම්මානම් හොදයි කියා සිතෙන තරමට රිදුන් දුන්නා පමනි. සියල්ල උඩට පැමින නැවතත් ගමන පටන් ගත්තෙමු. යන්න කලින් පැනඩෝල් 2 බැගින් ගත්තේ කෝකටත් තෛලය ලෙසයි.

කෝබට්ස් ගැප් පැත්තට එන කොට මට සෑහෙන්න අමාරුය. අපේ එවුන් කදවුරු කරමු යැයි කීවේ හොදට හුලන් එක කපොල්ලකය. එතන හිටියොත් හීතලෙන් මැරෙයි. අවසානයේ අපි පහලට බැස්සේ ඈත පෙනෙන හිස් ගෙයක් වැනි තැන කවුරුත් නොහිටියොත් නිදා ගැනීමටය. නමුත් එය දෙමළ ගෙයක් විය. එහි කාන්තාවගෙන් මෙයට ප්‍රතිකාරයක් ඇසුව නමුත් ඇය කීෙව් එයට කල හැක්කක් නොමැති බවයි. හෙට මේ වෙලාව වෙන විට හොද වෙයි කිව්ව විට මට හිතින් කෑ ගැස්සුනි. තෙල් ටිකක් ගා සූරන්න කිවාය. ඇය ළමයා ගෙනා තෙල් බෝතලය දුන් නමුත් එහි තෙල් කදුලක් හෝ නොවීය. කමක් නෑ අපි මාගරින් ගාලා කපන්නම් කියා ඇයට පිටත් වුනි. කූඩාරම් ගැසිමට තැන් ලැබුනත් ඒවායේ නැවතීමට තරම් හැකියාවක් නොමැති බැවින් කතාවක් නැතිවම පල්ලම් බැස්සෙමු. වැහි පොදයක් නොගියාම නොවේ. අවසානයේ ප්‍රජා ශාලාවක් අපේ නවාතැන විය.

කූඩාරම ගැසීමට කට්ටියක් ගිය අතර අනිත් එවුන් වතුර ගෙන කැඳ හැදුවෝය. වතුර රත් වෙන ගමන් එකෙක් මගෙ අතේ මාගරින් ගා පිහියෙන් හීරුවේය. තවත් වේදනාවක් පමනක් විය. මාගරින් ගෑම නිසා අත මාගරින් සුවද ගැසීය. මන් කූඩාරම ගැසූ පසු මම නම් ඒකට ගොස් නිදා ගන්න බැලුවෙමි. පෙරලෙන පෙරලෙන විට වේදනාව වැඩි විය. බලෙන් නිදාගන්න හැදුවත් නින්ද ගියේ නැත. ටික වෙලාවකින් අනිත් එවුන් මාව නැගිටවා කැද එක දුන්නේ පැනඩෝල් සමගය. ඒක බොන්න පෙර එලියට බැස්සෙ සැනසෙන්නය. හීතල හුලගට ආවරනය වුන විගස නැවත ඉදිකටු අනෙනේනා ලෙස ඇදුම් කෑවේය. ඒ වැඩය ඉවර වුන විගස මන් කූඩාරමට පැමින තිබුන විස්කෝතු දෙක තුනක් සමග මෙලෝ රහක් නැති කැඳ එකක් බී පැනඩෝල් 2ක් බිව්වෙමි. කට්ටියම නිදා ගන්න උත්සහ කලෝය. නමුත් වේදනාව නිසා එයා වුයේ නැත.

එකෙක් යෝජනා කලේ ලුනු ඇතිල්ලීමයි. ලුනු වලට විස බස්නා ගුනයක් ඇති බැවින් කට්ටිය ලූණු පෙති කපා අතුල්ලන්න ගත්තෝය. එය ඇතිල්ලීම නිසා අත යටි පැත්තේ කොටසක වේදනාව අඩු විය. එය තේරුන විලස කවුරුත් හිත හදාගෙන ලූණු උරච්චි කරන්න විය. එයින් වුනේ ලූනු ඉස්ම නිසා දැවිල්ල වැඩි වීම හා කූඩාරම පුරා ලූණු ගද ගැසීම පමනි.නිදා ගන්න ගත් සියලු උත්සයහයන් අසාර්ථක විය. පසුව එක එකා කතන්දර කියන්න පටන් ගත්තෝය. නමුත් එය ඇහැරී ගියේය.

මේ වන විටත් ජාති දෙක තුනක් ගා තීබූ මගේ අත කුණු ගද ගසන බව මටම තේරුනි. බැරිම තැන මම කිව්වේ උණු වතුරෙන් ඇග තැවීමටය. එය ක්‍රියාත්මක වුනේ පාන්දර 4 පමනය. කෙසේ හෝ එය නිසා කට්ටියට හොදට පැය එකාහමාරක් පමන නිදා ගන්නට පුලුවන් වුනි. නැගිට්ට විලස කට්ටිය කතා වුනේ සියලුම ගමන් අත්හිටුවා ගෙදර බලා පලා යාමටයි. දෙදෙනෙක් ගොස් පාරේ ආ වෑන් රථයක් නතර කර අපේ දුක කියා තිබුනි. මෙය කහබිලියා නොව මාඋස්සා බව මුලින්ම කිව්වේ එහි රියදුරුය. කහබිලියා, බලු හුජ්ජ වැනි ගස් ගෑ වුන විට පැය 2ක් පමන කසන බවත් මාඋස්සා ගෑවුන විට දවස් 4ක් වේදනා දෙන බව ඒ උන්දෑ කිව්වේය. අපිට ඇඩුනි.

පැය භාගයක් ඇතුලත කූඩාරම් ගලවා අස්පස් කර අපි වෑන් රථයට ගොඩ විය. මග දිගට මේ ගස් ගැන ඇසුවත් කිසිම සතුටු දායක පිලිතුරක් ලැබුනෙ නැත. මා උස්සා යනු පාවට්ටා (ආඩතෝඩ) ගසට සමාන බූව ඇති ගසකි. මෙය දුම්බර පෙදෙසට පමනක් ආවේනික විශේෂයකි. මෙයට කිරීමට ඇත්තේ පොල්තෙල් ගා සීරීම පමනි. මෙයට ඇල් වතුර විසය. පොල්තෙල් ගා පහන් දැල්ලට ඇල්ලීම කල හැක. නැත්නම් පොල් ගා පූසාට කන්න දුන්විට පූසා විස උරාගත් පොල් ටික කයි. මේ දෙකම අපිට හරි යන්නේ නැති ගොඩ වෙදකම්ය. වෑන් එක තේ බොන්ට නතර කල පසු එහි මුදලාලි කිව්වේ දැනට දින 3කට පෙර තමාගේ කකුලේත් මාඋස්සා ගෑවුන බවත් එයට වෙදකමක් නැති බව වෙද මහත්තයාත් කිව් බවත්ය. නමුත් දේශගුණය වෙනස් වන විට මෙය එහා මෙහා විය හැකි බව රියදුරා පැවසීය.

කෙසේ හෝ නැවත හුන්නස්ගිරියට පැමිනි අපි පෙර දා දවල්ට කෑ කඩෙන්ම උදේට කෑවෙමු. කා අත සේදීමට ගිය එවුන්ගේ මූණු ගොරකා මෙන් විය. කඩේ කෙනෙක් පැවසූවේ නම කිව්වොත් දවස් දහයක් වැඩි වන බවය. ලගම රෝහලට යාම, කොළඹ සිටින දන්න කෙනෙක්ගෙන් බේතක් අසා ගැනීම, හොද වේදනා නාශකයක් ගැනීම වැනි යෝජනා ගනනාවක් විය. දෙදෙනෙකු ගොස් කොහේ හෝ තැනකින් පෙති වගයක් ගෙනා අතර අපි ඒවාත් බිව්වෙමු. අල්ල පනල්ලේ අපි මහනුවරට පැමින කොළඹට පැමිනියෙමු. කොතරම් රස්නය තිබ්බාත් දාඩිය මදක් හෝ දැම්මේ නැත.

එකෙක් කොළඹ මහා රෝහලෙන් බේත් ගන්න පිටත් විය. ගෙදර පැමිනි විගස මා පූංචිට විස්තරය කියා ඇගේ පොල්තෙල් ගා කපන වැඩේ පටන් ගත්තෙමි. පානක් පත්තු කර තෙල් රත්කර එය ගා පිහියෙන් සීරුවේය. මුලදී රිදෙන මුත් පසුව එය අඩු විය. කොහොමත් මොනා හෝ ගාන විට වේදනාව අඩු වේ. එය වේලෙන විට නැවත වේදනා දේ. පුංචිගෙ පුතාව වෙද මහතෙකුට පෙන්න බවත් මටත් ආවා නම් බේත් ගන්න පුලුවන් බව පුංචි පැවසීය. නමුත් පොල්තෙල් නාගෙන එහි යන්න බැරි බව මන් පැවසුවෙමි. එවිටත් මන් එක අතක පොල්තෙල් සත්කාරය දී තිබුනි. නම කීමට නුසුදුසු බැවින් මගෙන් එය කොල කෑල්ලක ලියා ගත් ඈ වෙද මහතාට පෙන්වා ඇත. ලෙඩා බැලිය යුතු බව මට දුරකථනයෙන් කිව් බැවින් පොල්තෙල් ඇගපුරාම ගාගෙන කමිසයක් ඇද වෙද ගෙදරට පිටත් විය.

වෙද මහතා විස්තර අසා මෙයට ප්‍රතිකාරයක් තමන් නොදන්නා බවත් සිද්ධාන්තානුකූලව දහඩිය මගින් විස පිට කර ඇග තෙල් වැනි දෙයකින් තෙතමනයෙන් තියෙන මෙන් උපදෙස් දුනි. මාව හුමාලය මගින් සම්බාගහනය කර දහඩිය පිට කරන ලදී. ගෙදර ගොස් උණුවතුරින් නා තෙල් ආලේප කරන මෙන් අවවාද කලේය. දහඩිය පිට කිරීමට කුරුඳු කොල හූමාලය අල්ලන ලෙසත් කීෙව්ය. ගෙදර ආ විගස උණුවතුර නා බුලත් කොලයකින් පොල්තෙල් ආලේප කර නින්දට වැටුනි. මහ රෑ පැදුරේ එහාටයි මෙහාටයි පෙරලි පෙරලි සිටි මා නැගිටුනේ හීනෙන් බය වුනු මෙනි. වේදනාව මෙන්ම රස්නයත් නිසා මන් වැනි වැනී සාලයට ගියේමි. එහි විදුලි පංකාව යට පුටු සැටියේ දිගාවුනු මම නිදාගත්තෙමි. නැවත සැරයක් නැගිටින විට තාත්තා පැමින සිටියේය. තැඹිලි ගෙඩියක් මතුරා ගෙනත් තිබුන අතර අදික පිපාසාවෙන් සිටි මම එය බීගෙන ගියෙමි. තාත්තා විසින් බුදු පාන අසල තියා තිබූ තැඹිලි තෙල් කුප්පියක් ගෙන මගේ අතේ තෙල් ගෑවේය. එයින් පසුනම් මට හොදින් එලිවෙනකන් නින්ද ගියේය.

මේ ලියද අදට සති 2ක් ගත වී ඇතත් තාමත් අත පය තැන් තැන් දන්න ගනී. අවසානයේ මට මතක් වෙන්නේ නරියෙක් කී කවියකි. මල පහරන්න ගිය නරියාගේ පස්සේ කහඹිලියා කොලයක් ගෑ විය. වේදනාව නිසා නරියා කීවේ මෙහෙම කවියකි.

එක පත්‍රං දෙපත්‍රංච
ත්‍රික පත්‍රං මහා බයං
මේකේ මලක් පිපුනෝතින්
සර්වලෝකේ විනස්සතී

ප.ලි – නරියාට මාඋස්සා ගෑ වුනා නම් කැලේ මාරු කරනවා නිසැකය.

6 Comments (+add yours?)

  1. Udara
    Apr 20, 2012 @ 23:01:28

    hoda wede apita nokiya trip giyata.tawa kela weyan

    Reply

  2. Janitha
    Apr 21, 2012 @ 02:40:52

    Obata ikman suwaya pathami,….

    Reply

  3. hare :-)
    Apr 21, 2012 @ 20:07:24

    මාඋස්සාකැලේ කියල පැත්තක විදුලි බලාගාරෙකුත් තියෙනව නේද? ඕක හදපු උන් පට්ට කට්ටක් කන්න ඇති!

    Reply

  4. සහෝධරයා
    Apr 21, 2012 @ 20:32:43

    හහ් හහ් .. අපොයි මාර කට්ටක්නේ …

    Reply

  5. Hareendra Perera
    Apr 21, 2012 @ 20:38:42

    හපොයි.. ගහක් ගෑවිලා ඔච්චර විසක් වෙන බව ඇහුවමයි..

    Reply

  6. ඉරෝෂන්
    May 30, 2013 @ 12:24:26

    මල්ලි මම මේක කිහිප සැරයක්ම කියෙව්වා .. ෆට්ට සිරාවට මේක ලියල තියෙනවා …..

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: